ondernemingsplan

• mirjam

hallo, ik wil graag een eigen nagelstudio beginnen, maar ik loop een beetje vast met het schrijven van mijn ondernemingsplan. is er iemand die mij erbij kan helpen, misschien dat ik in een van jullie ondernemingsplannen mag mag bladeren zodat ik weer een stap verder kom…

groetjes mirjam

• Risje

Beste Mirjam,

Begin dit jaar heb ik een ondernemingsplan geschreven. Ik heb er ongeveer 2 dagen overgedaan. Ik heb daarbij de software van de KVK (kamervankoophandel) gebruikt. Heel handig. Je kunt namelijk dingen weglaten die voor jou niet relevant zijn. Als je alles hebt ingevult kun je een volledig ondernemingsplan uitprinten waar alle voor jou en de bank belangrijke dingen in staan. Voor de voorkant heb ik in Powerpoint een mooi plaatje gemaakt. En voila.

Succes

• www.nailsenzo.tk (silvia) kvk

je hoeft dat alleen te doen als je geld van de bank wilt lenen hoor.

ik had eigen geld en hoefde dus geen ondernemersplan te schrijven.

Silvia

• Risje

Dat ben ik niet helemaal met je eens Silvia. Ook al wil je geen geld lenen van de bank, het is altijd verstandig als je een zakelijke rekening opent een ondernemingsplan te schrijven.

Als je in de toekomst wil uitbreiden of investeren of iets dergelijks dan is de bank makkelijker als je een seriues ondernemingsplan hebt liggen.

Voor je zelf is het ook een extra stimulans. Je zet bij het schrijven van een ondernemingsplan je doelen en je motivatie op papier. Dus als je een keer in de put zit, kun je zelf even het plan pakken en je doelen en motivaite nalezen.

Het is niet alleen een papiertje om geld te lenen.

• Nagelstudio Beauty By Me (KvK)

Daar ben ik het helemaal mee eens Risje…

Het is altijd verstandig om je hele bedrijfs-opzet op papier te hebben!

Het ondernemingsplan is in de eerste instantie voor de ondernemer zelf bedoeld als overzicht van je onderneming, dus niet alleen om de “poet” mee te verkrijgen…