vraagje over erkenning

• Swissie

Hallo Dames,

Ik lees hier al een tijdje mee en iedere keer lees ik weer dat er geeisd wordt dat nagelstylistes die niet bij de kvk zijn ingeschreven ook niet meer bij de groothandels zouden mogen inkopen. Ook om lid te worden van het Nagelgilde is dit een vereiste. En nu komt mijn probleem en waarschijnlijk is dit ook een probleem voor vele anderen.

Ik heb een half jaar geleden de opleiding Nails by Lamplight bij Florence afgesloten en heb hiervoor mijn certificaten gehaald. Voor deze opleiding kun je geen examen doen dus het zal ook bij een certificaat blijven. Bij het Nagelgilde wordt geeist dat men een diploma heeft en minstens twee jaar bij de kvk ingeschreven staat.

Ik heb aan huis (niet in huis) een studio ingericht die aan alle eisen voldoet. Nu heb ik echter nog niet veel klanten en toen ik de kvk én de belastingdienst belde om te vragen hoe ik me in kon laten schrijven, kreeg ik van beiden te horen dat ik eerst maar eens een klantenbestand moest opbouwen en de verkregen extra inkomsten tot dan bij mijn inkomen moet optellen. Zoals het er nu uitziet zal ik mijn klantenbestand maar heel langzaam kunnen opbouwen en dus kom ik ook niet in aanmerking voor erkenning bij het Nagelgilde. Naar de beurzen zou ik ook niet kunnen omdat ik niet ingeschreven sta, en als het idd zo zou zijn dat alleen nog maar stylistes die ingeschreven staan bij de kvk kunnen inkopen bij de groothandel hoe moet dat dan met alle beginners?? Jullie ervaren stylistes zijn toch ook ooit begonnen met een klein klantenbestand en waarschijnlijk ook zonder kvk. Zou er geen rekening moeten worden gehouden met degenen die net klaar zijn met een opleiding?

Graag zou ik willen weten hoe jullie hierover denken.

Met hartelijke groeten Swissie

• Margriet

Ik vindt het te belachelijk voor woorden, ik zou zeggen zoek een andere gtroothandel. Ik heb de opleiding bij mey-liang( magnetic gedaan). Heb de allround opleiding gedaan en ben in bezit van alle certificaten. Maar heb ook geen examen (nog )gedaan maar kan daar wel inkopen doen!

Ik zou zeggen probeer het bij magnetic en bij alle anderen die deze belachelijke eis niet stellen !

argriet

• Guest

Je kunt bij Florence ook gewoon inkopen doen, als je daar opleiding hebt gedaan.

Snap het probleem niet. Ik zou als ik jouw was wel inschrijven in KvK want dan kun je makkelijker bij alle andere bedrijven inkopen en kun je ook belasting aftrekken, ook voor de kosten van je opleiding en andere aankopen voor je vak. Groetjes.

• mirjam kvk

hoi,

Is het voor jou niet mogenlijk dan om bij een opleidingscentrum bij jou in de buurt met eventueel een aangepast menu? Om dan op die manier examen te doen??

Je kan het allicht proberen, kost wel weer centjes, maar ja, dat haal je er best wel weer uit hoor…

En idd. inschrijven bij kvk kost ongeveer 60 eurietjes per jaar…maar je kan er best veel mee, en de belasting kan je van vrij gesteld worden als je beneden een bepaald inkomen zit.

Misschien ook heel handig om eens een vrij blijvend gesprekje aan te gaan met een boekhouder/administratie kantoor, i.v.m. aangeven van je bijverdiensten, zij kunnen je ook best ver op weg helpen.

Suc6

Mirjam

• Nin@

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar ik zie het niet meer zo als een probleem hoor.

Ik ben ook nog niet zo heel lang bezig, maar ik zal nooit groot worden want ik heb er een baan naast en dat wil ik zo houden. Dus ik tel het inderdaad gewoon bij mijn inkomen op.

Je kunt bij heel veel groothandels nog inkopen hoor. Als je niet bij kvk ingeschreven staat kan je ze vaak mailen met een foto van je certificaat. Het gaat hen er alleen maar om dat hun producten niet in consumentenhanden vallen. Probeer het maar, lukt echt.

En wat het nagelgilde betreft, ik heb een lange discussie met hen gevoerd over dat kvk nummer want persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat het hebben van zo'n nummer getuigd van een bepaalde kwaliteit van een styliste, maar ze moeten ergens een grens trekken en dat begrijp ik ook wel weer. Ik begrijp dat het gilde ook een sooort van examens af wil nemen bij stylistes maar daar ben ik niet helemaal van op de hoogte.

Succes, Nin@

• Esther kvk

dit heeft allemaal in de profnail gestaan en je kunt dit als het goed is ook allemaal terugvinden op hun website.

Esther

• Swissie

Bedankt dames. Ik ben een stuk wijzer geworden!!

• ASF Nails

Iedereen kan zich inschrijven bij de kvk, of je er nu iets mee doet of niet.

Waar het allemaal om gaat is een btw nummer.

pas als je een btw nummer hebt voer je werkelijk een bedrijf.

Daarnaast zit er geen verschil in een certificaat of diploma.

Nagelstyling is een vrij beroep en dat zal het voorlopig ook wel blijven.

Nagelgilde of geen nagelgilde.

Want ook de nagelgilde is commercieel.

Wat mij betreft moeten ze bij de nagelgilde nog veel leren.

Ze zeggen dat ze onafhankelijk zijn, maar wat doen dan die linken die je verwijzen naar groothandels en opleidingen???

Dat maakt ze nu wat mij betreft helemaal niet onafhankelijk.

• Lokje

Ben het helemaal met je eens Ria.

“Vrienden van de Nagelgilde” zegt al genoeg.

Het lijkt nergens op.

• NailsByMarlies

ik heb ze afgelopen week een mailtje gezonden over dit “rare” vershijnsel omdat ik zo nieuwsgierig was ernaar, hun antwoord zit in mijn mail verwerkt ik plaats hem er hier eventjes bij.

Beste Marlies,

Leuk dat je lid wilt worden en kritisch bent op Het Nagelgilde.

Zie in je tekst onze antwoorden op je vragen.

Vriendelijke groet,

Ferdie Olde Bijvank

secretariaat Nagelgilde, Nederlandse vereniging van Nagelstylisten

Postbus 386, 6710 BJ Ede

T 0318-645341, F 0318-642937

info@nagelgilde.nl

www.nagelgilde.nl

—– Original Message —–

From: NailsByMarlies

To: info@nagelgilde.nl

Sent: Tuesday, January 10, 2006 10:03 PM

Subject: Het Nagelgilde

Geachte heer/mevrouw,

Ik ben in overweging me ooit aan te melden bij het Nagelgilde. Maar nu heb ik toch een aantal vraagtekens bij de erkening en onafhankelijkheid van Uw instituut.

Ik als nagelstyliste, word altijd argwanend als groothandels zich gaan “bemoeien” met zoiets als een erkening, wat houdt dit straks in bij bv een examen, mag dit dan alleen met hun merken??

Het Nagelgilde is volkomen onafhankelijk van groothandels en is productonafhankelijk. Er zijn vele opleiders binnen de groothandels. Daar zit wel degelijk know how op het gebied van opleiden. Het Nagelgilde wil goede gebruik maken van de expertise die daar aanwezig is om straks ook goede opleidingen tot de door de nagelbranche vastgestelde examens te verkrijgen. Dat is goed voor de branche. M.a.w. we zijn en blijven onafhankelijk, maar zouden er slecht aan doen om niet de opleiders ook te mobiliseren.

Ik vind namelijk dat als je objectief tegen de zaken aan wilt kunnen kijken en serieus genomen wilt worden door de mensen die je probeert te bereiken met je instituut je niet met bv groothandels moet samenwerken.

Ik vertoef regelmatig op diverse forum's en zie daar met grote regelmaat zeer irritante opmerkingen van groothandels die zich bemoeien met commentaren die wij openlijk geven op bv een merk/artikel, van vrijuit en objectief je mening geven is dan geen sprake meer, en het word zo dus onmogelijk gemaakt. Gaat dit straks ook zo met het Nagelgilde, zijn maar een paar merken goed?

Samenwerken met derden is goed mogelijk als je maar onafhankelijk blijft en daarmee zelf bepaalt wat goede is voor de branche. Waar Het nagelgilde gewoon voor zorgt is dat we iedereen die met de branche te maken heeft willen kennen en betrekken bij zaken die goed zijn voor de branche zelf. Dat kan op een objectieve manier. Groothandels zitten niet in het bestuur, nemen niet de examens af, bepalen niet de erkenning van nagelstylisten, maar leiden wel op. Het Nagelgilde heeft het standpunt: je kunt beter insluiten dan uitsluiten. Altijd met behoud van onze onafhankelijkheid.

Graag zou ik van U vernemen wat van dit soort zaken vind, en of er straks bv met maar een paar merken een erkend examen afgelegd kan gaan worden?

Ik werk nu namelijk met een niet bekend merk, dat je weinig tot niet in de media ziet, val ik hiermee buiten de boot?

Terwijl ik moooie nagels plaats en de hygiëne regels netjes naloop en tevreden klanten heb?

Nogmaals: we zullen merkonafhankelijk examens afnemen.

In afwachting op Uw antwoord,

We hopen hiermee je naar genoegen te hebben geantwoord.

Met vriendelijke groet,

Marlies Fransen

Het leest een beetje vreemd maar hun antwoorden staan er tussendoor!!