Hoi Wendy
Veel vragen:
Als je met je bedrijfsnaam in het telefoonboek wilt staan moet je volgens mij wel ingeschreven staan bij de kvk. Anders kun je volgens mij niet in de bedrijvengids staan. Je hoeft hun vaak niet te bellen, zij bellen jou meestal wel omdat ze gegevens opvragen bij de kvk.
Over belasting betalen: je kunt voor het kleine ondernemersschap in aanmerking komen, dan betaal je geen belasting over de ontvangsten, maar je krijgt ook geen geld terug van bijvoorbeeld je inkopen. 1x per jaar moet je een percentage betalen aan de belasting van de totale omzet, maar hier mag je weer een heleboel kosten vanaf trekken, zoals electra, kilometers, koffie, evt. studies enz.
Als je goed draait moet je minstens 1225 uren per jaar draaien ( daar zit studie, schoonmaken, administratie enz. ook bij) dan wordt je pas als ondernemer gezien voor de belasting en dan kom je weer voor een startersaftrek in aanmerking, dan kun je namelijk een aantal jaren, ik geloof 3, extra aftrekken om op een 0,00 uit te komen met dat jaarlijkse bedrag wat je moet betalen aan de belasting.
Ik persoonlijk vind dus dat je jezelf gewoon in moet schrijven als nagelstyliste bij de kvk, het maakt niet uit dat je nog maar net begint, je telt voorlopig de inkomsten gewoon bij de rest van het inkomen op. De meningen zijn hier erg over verdeelt, kvk zegt bijvoorbeeld wacht nog even, belasting ook, maar ikzelf denk dat je veel dingen misloop omdat er gewoon veel poorten open gaan als je ingeschreven staat. Zoals je bent welkom bij de groothandels, maar niet alleen voor je nagels, ook de makro, sligro, officecentre, en bijvoorbeeld homedecocentre in Vianen die hebben niets met nagels te maken maar je kunt wel super leuke spullen kopen voor je huis tegen leuke prijsjes! En zo zijn er nog wel meer!
Ik zelf zet gewoon mijn belasting percentage apart, moet ik betalen dan kan dat gelijk. Hoef ik niet te betalen, heb ik een lekker zakcentje voor inverstering voor de toekomst. Afgelopen jaar kwam ik voor het klein ondernemerschap in aanmerking dus geen belasting betaald en terug ontvangen. Vorig jaar had ik heel veel kosten die ik extra af kon trekken. Dit jaar zal het anders zijn, maar ik houd daar nu gewoon rekening mee.
Het is ondertussen een heel lang verhaal geworden ik hoop dat ik het goed heb getikt en uitgelegd, misschien zijn er meiden die hier en daar wat kanttekeningen hebben.
groetjes Yvon