Over Kopiëren/Copyright

• Elske

Ok, een nieuw topic over het kopiëren/copyright/enz.

Ik hoop dat na het (goed!) lezen hiervan de hele discussie hierover nu teneinde is en er weer verder gegaan wordt met waar dit forum voor bedoeld is…

Een paar jaar terug én vorig jaar heb ik ook ontdekt dat er héle lappen tekst, zo niet vrijwel mij hele website waar ik uren dagen nachten weken op heb zitten zweten en alles in mijn eigen bewoordingen heb geformuleerd, zomaar even binnen een paar seconden met één druk op de knop klakkeloos was overgenomen. Lekker makkelijk…

Het vleide me wel dat ik schijnbaar toch aansprekende teksten had geschreven, maar het deed me ook wel zeer, en vond/ vind het niet kunnen en ongepast, omdat ik daar wél wekenlang mee bezig was geweest om het naar MIJN zin te krijgen.

Ik heb opgezocht of en wat ik daartegen kon doen gezien ik dit vrij onbeschoft vond. Ik stond in mijn recht ; Overnemen is bij de wet VERBODEN totdat er schriftelijk toestemming voor is gegeven en is toegezegd dat het evt watermerk en/of de vermelding van de bron wordt weergegeven bij het overgenomen artikel dan wel foto !

Ik heb die personen aangeschreven en gezegd dat ik binnen 1 week al mijn overgenomen teksten verwijderd wil zien en is dat niet gebeurd binnen 1 week na mijn schrijven, ik gerechtelijke stappen zou ondernemen.

1 Persoon heeft alles diezelfde avond nog verwijderd, de andere 2 dachten waarschijnlijk dat ik blufte, ik kreeg een lullige en grove mail retour en heb ze toen nog maar een keer uitgelegd -inclusief de tekst die ik inmiddels van een advocaat had gekregen- dat ik het echt niet pik en ze vanaf dat moment nog 1 week gaf om te verwijderen/veranderen.

Dit gebeurde niet.

Dus werk van gemaakt.

Én niet zonder succes !!

Mijn teksten moesten verwijderd worden of zodanig aangepast worden dat er géén herkenning van de door MIJ geschreven teksten meer zichtbaar waren. Er kwam zelfs een dwangsom/genoegdoening op te staan en ik heb eveneens alle gemaakte kosten vergoed gekregen.

En daarbij bleek ook nog eens dat je echt geen klap geld hoeft neer te tellen om je werk auteursrechtelijk te beschermen.

Copyright teken of niet, hoop geld neergeteld om vast te leggen of niet, óók zonder dit is je werk bij de wet volledig beschermd en mag NIET overgenomen worden !!

Met deze uitspraak ; Hoezo niet verboden om teksten/foto's zomaar over te nemen ?

* (Onderstaande tekst is overgenomen uit de begeleiding en correspondentie van- en tussen advocaat en ondergetekende)

Website teksten/foto's kopiëren is strafbaar

Kopiëren of publiceren van teksten zonder toestemming van de auteur is bij de wet verboden. Strikt genomen mag niemand jouw teksten openbaar maken, publiceren of kopiëren zonder jouw toestemming. Daarvoor hoef je niets te doen. Alle copyright statements die je onder teksten tegenkomt zijn dan ook meestal overbodig, want ook zonder copyright tekst en uitleg is alle tekst op een website gewoon automatisch bij wet beschermd. Iedereen die tekst bedenkt en opschrijft heeft auteursrecht. Het vervalt automatisch zeventig jaar na het overlijden van de auteur.

Juridisch kun je dan ook eisen dat kopieën verwijderd worden en dit bij de wet afdwingen. Natuurlijk zijn ook mildere reacties prima. Net wat jij, als rechthebbende, accepteert. Maar voor je weet wat je accepteert zul je moeten weten wie jouw website teksten gebruikt.

Auteursrecht

Vanaf 1912 is wettelijk geregeld dat alles wat op het gebied van kunst, letterkunde en wetenschap wordt bedacht bescherming geniet wegens auteursrecht. Dit betekent dat de auteur het alleenrecht heeft om te beslissen wat er met het werk gebeurd, publiceren, kopiëren, tentoon stellen, enzovoorts. Dit recht is aan de auteur toebedeeld en dus mogen anderen zonder toestemming geen inbreuk maken op het auteursrecht. De auteur heeft namelijk het copyright en dus mogen anderen niet zomaar kopiëren, publiceren en verspreiden. De doelstelling van het auteursrecht is dan ook om de economisch morele belangen van de auteur te waarborgen. Ook hoe in geval van uitlenen moet worden omgegaan staat in het auteursrecht, waarbij de bibliotheek het werk heeft gekocht en middels een uitleensysteem aan leners verstrekt zonder dat daarbij auteursrechten in het geding komen. Indien de auteur publicatie rechten overdraagt naar bijvoorbeeld een uitgever dan zal per verkocht werk door de uitgever aan de auteur een vergoeding betaald moeten worden.

Copyright

Nauw verbonden aan het auteursrecht is het copyright. De auteur heeft over het intellectuele eigendom het alleenrecht omtrent het copyright. Kopiëren, vermenigvuldigen en het verspreiden van uw werk mag een ander pas dan doen indien u daartoe toestemming heeft verleend. Voor het auteursrecht hoeft u niets te registeren of te deponeren omdat van rechtswege het auteursrecht wegens het intellectueel eigendom ontstaat. Dit geldt voor alle bedenksels waarbij een werk wordt gecreëerd. Wegens het auteursrecht en copyright heeft de bedenker het alleenrecht om te bepalen wat er met het gecreëerde moet gebeuren. Dit geldt tevens voor de copyright van informatie en afbeeldingen verstrekt op het internet.

Intellectueel eigendomsrecht

Wanneer u iets bedenkt en maakt, wat uit het menselijke brein is gekomen dan bent u de bedenker van het werk en draagt u de exclusieve rechten wegens het intellectueel eigendomsrecht. U bent de auteur van het werk en daarmee heeft u feitelijk het auteursrecht en dus het alleenrecht om te beslissen wat u met uw werk gaat doen. Het intellectueel eigendom is van toepassing op verschillende soorten werk die voortkomen uit de menselijke brein. Bedenksels van een auteur vallen onder het auteursrecht en daaraan verbonden is het exclusieve recht op copyright. Heeft u dan ook iets origineels bedacht dat in een werk is omgezet, dan bezit u daarover het intellectueel eigendom met het auteursrecht daarbij. Wilt u meer weten over uw rechten als auteur van intellectueel eigendom schakel dan een advocaat intellectueel eigendomsrecht in.

Intellectueel eigendom

Automatisch worden bedenksels en werken resulterend uit de menselijke geest beschermd wegens het intellectueel eigendom. Het intellectuele eigendom is van toepassing op meerdere voortvloeisels van de menselijke geest, denk daarbij aan boeken, schilderijen, architectuur, merken en logo’s voor ondernemingen, journalistieke werken, maar ook intellectueel eigendom bij software, enzovoorts. Zowel een auteur, schrijver of onderneming moet namelijk zijn inkomen waarmaken met het werk dat door de auteur is bedacht. Dit betekent dat u altijd het exclusieve recht heeft over uw eigen intellectuele eigendom. Ook al verkoopt u de publicatierechten van uw boek, het intellectueel eigendom is en blijft altijd de uwe. Dit betekent dat u altijd in de loop der jaren op nieuw kunt beslissen wat u met uw intellectueel eigendom gaat doen.

Bijstand bij schending

Het auteursrecht is een zeer belangrijk recht met als doelstelling om veelal de economische belangen van de auteur te behartigen. De auteur heeft namelijk het alleenrecht om te beslissen wat er met zijn/ haar intellectueel eigendom gedaan moet worden. Mocht het dan ook zo zijn dat er inbreuk op het auteursrecht wordt gepleegd, dan heeft de auteur zonder meer recht op genoegdoening. Iedere keer dat er gebruik wordt gemaakt van uw intellectueel eigendom dient u toestemming te verlenen. Is daar geen sprake van echter wordt uw intellectueel eigendom toch op een heimelijke manier gebruikt dan kunt u daar succesvol in tegen verweer gaan. Schakel dan ook een advocaat intellectueel eigendomsrecht of auteursrecht in om uw rechten helder te maken.

Ikzelf ga hier verder géén discussie meer aan vuil maken. Het moge hiermee heel duidelijk zijn hoe het in elkaar steekt en hoe de wet bepaalt.

“Dit is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen…”

• Marga1984

Precies wat ik de hele tijd al probeer te zeggen. Mijn werk wordt gejat en ik moet me nog verdedigen ook.

Wie hier nu nog durft te beweren dat foto's op internet geen auteursrechten hebben, mag nog een paar jaar op school overnieuw doen.

• Hanneke

:)