Hallo Sandra,
Ik heb ook mijn mening gegeven op diverse forums en wil deze ook hier ff kwijt. Hoop dat je het leest ;-))
Ben voor de volle 200% ervan overtuigd dat het bestuur, waaronder jij zich helemaal inzet en er ook voor gaat….en geen zakkenvullers zijn….
Ik denk echter dat veel nagelstylistes eerst eens bij zichzelf ten rade moeten gaan. Als ik zie dat men wel naar de beurs gaat voor aanbiedingen, maar niet de seminars volgt omdat geld kost, geen zin heeft etc. of het maar onzin vind.
Vaak denkt men alleen maar aan wat het allemaal kost, elk jaar bijscholing is onzin, want men kan het al en de klanten klagen niet…een diploma telt niet, want de buurvrouw heeft ook een diploma en die kan helemaal geen mooie nagels zetten of 3d nagels maken etc….dus waarom moet je dan een examen doen???toch??….
Maar de meesten weten niet hoe je een allergie kan voorkomen, wat de chemie is van acryl, hoe het uithardingsproces verloopt…waarom gel soms brand in een lamp of wat de UV straling betekent…dat je de lampen na 500 branduren moet vervangen…..
Men wil alleen dat mooie bloemetje van acryl maken, dat staat zo leuk, maar een perfecte french manicure nagel maken…dat zie ik heel weinig….of een natuurlijke nagel , wat veel klanten het liefst dragen….het verschil tuussen een schimmel of een bacterie weet men ook niet….
Commercieel een succes maken van de nagelstudio is ook al te moeilijk, een minimaal uurloon berekenen …tjonge dat hoeft toch niet????? Dat er een seminar over is geweest, lekker boeiend….
Zo is er nog veel meer op te noemen en als je dit soort dingen op forums gooit dan wordt er niet of amper geantwoord…ja de meeste dames hebben een partner als kostwinner, vaak zelf een parttime baantje die 8 euro per uur bruto oplevert, dus elke 10 euro is meegenomen….een set van ongeveer 30 euro is dan makkelijk verdient….
Na 1 a 2 jaar nagelen gaat men over tot distributeurschap omdat men denkt…hee wat die kan, kan ik ook…..
Bovenstaande zorgt ervoor dat ons mooie nagelvak nog lang niet is waar het moet zijn, ik ben ook pedicure, daar wordt ook gecertificeerd en felle discussies ook daar…..
Mijn mening, zorg eerst dat de opleiding valt onder bijvoorbeeld KOC, een onafhankelijk diploma, goede opgeleide docenten, niet iemand die toevallig nagels kan zetten, maar ook weet van pathologie, anatomie en fysiologie zodat er een goede basis is.
Heel verhaal, maar misschien kan je er wat mee….ik heb het nagelvak met bloed en tranen geleerd….ben geen natuurtalent….volg ook overal opleidingen omdat ik van mening ben dat het altijd nog beter kan…en soms heb ik mijn neus gestoten, dat ik meer weet dan een docent of er wordt een onzin verhaal opgehangen..toch leer ik daar ook van….en al deze opleidingen kan je aftrekken van de belastingen…dus als je gewoon wit werkt dan heb je een keus…belasting betalen of de belasting een deel van de opleiding laten betalen….